HISTORIA - ALLT ÄR MÖJLIGT

MÅLILLAS FÖRSTA SPEEDWAY GRAND PRIX – SÅ GICK DET TILL NÄR VM KOM TILL DEN SMÅLÄNDSKA SKOGEN

Det är augusti 2004, och Carl-Anton Johansson, dåvarande marknadsansvarig i Målilla Motorklubb, sitter i bilen på väg hem från jobbet.

Plötsligt hör han på radion att Benfield Sports International (BSI), det Londonbaserade företaget som arrangerade GP-serien i speedway, bestämt sig för att flytta de svenska VM-deltävlingarna från Stockholms Stadion och Ullevi i Göteborg, till permanenta banor ute i landet.

Avesta och Eskilstuna är, enligt Radiosporten, favoriter att ta över. Målilla nämns inte ens. Carl-Anton Johansson tycker det är märkligt och tänker för sig själv att det här ska vi nog bli två om. Han ringer Luxo Stars (Dackarnas) koordinator Jon Lindberg och frågar varför inte Målilla skulle kunna arrangera en Grand Prix-tävling?

Det första fröet till ett GP i mörkaste Smålandsskogarna är sått.

Carl-Anton Johansson och Målilla MK gjorde det omöjliga. När GP-cirkusen lämnade Stockholms Stadion och Ullevi såg de till att ett av motorsportens största arrangemang hamnade i lilla Målilla. FOTO: DANIEL SVENSSON

En ståplatsbiljett från den första GP-tävlingen i Målilla Lördagen 13:e Augusti 2005.

HUR MAN NÅR FRAM TILL ARRANGÖREN

Carl-Anton Johansson kan inte sluta tänka på det han hört på radion. Han kliver ur bilen hemma i Målilla och funderar på hur han ska få BSI att få upp ögonen för anläggningen i Kvillerumsskogen?

Han är ju lokalpatriot och tycker verkligen att Målilla har en bättre anläggning än Avesta och Eskilstuna. Efter lite funderande kommer han på hur han ska fånga BSI:s uppmärksamhet.

Han planterar en nyhet hos TT (Tidningarnas Telegrambyrå).

Carl-Anton ringer en reporter på TT och berättar om motorklubbens vision att bygga tak över hela anläggningen. Det är egentligen ingen nyhet, för tankarna på ett tak hade presenterats och avhandlats i lokalpressen redan ett par år tidigare. Men i det här läget är det precis vad som behövs.

All media nappade och klubben fick massor av uppmärksamhet i massmedia, både lokalt och i rikstidningarna. Det nådde även engelska tidningar och BSI – plötsligt visste alla att Målilla finns.

När man bestämmer sig för att ansöka om att få ett GP till Målilla så finns inte sittplatsläktaren i startkurvan, den existerar bara på ritbordet. FOTO: HASSE BROMS

2003, två år innan Scandinavian Grand Prix flyttar från Ullevi till Målilla så går Miljöpartiet in som titelsponsor för det årets tävling.. 

DAGS ATT SKÖRDA DET MAN SÅTT

Han låter det gå några dagar. Sedan fattar Carl-Anton mod och lyfter telefonluren. Högsta BSI-hönset – John Postlethwait – svarar, Johansson förklarar att Målilla vill arrangera en GP-tävling och frågar om de vill komma över till Sverige och titta på anläggningen? -”Jaha, det är ni med taket”, svarar engelsmannen.

Den 28 oktober samma  år stegar John Postlethwaite och GP-chefen Paul Bellamy in på arenan i Målilla. BSI besöker även anläggningarna i Avesta, Eskilstuna, Hallstavik, Västervik och Vetlanda under det intensiva Sverigebesöket.

Mycket tankearbete och planering föregick besöket. Nervositeten hänger i luften. Allt är planerat in i minsta detalj, hur man ska stå och gå, vad man ska visa, t o m var man ska sitta och äta för att ge ett så bra intryck som möjligt av anläggningen. Allt är noga uträknat.

Efter besöket känns det positivt. Man kunde inte gjort det bättre och det känns som klubben har fått BSI dit de ville.

De nybyggda betongläktarna blir välfyllda redan från början.

Carl-Anton Johansson som GP-general 2018. Då hade han genomfört 13 st Speedway Grand Prix i Målilla och lämnade över rodret. FOTO: KARL EDGREN

ARBETET GER RESULTAT

Benfield Sports International vill kanske ha en nordlig och en sydlig svensk GP-ort, det är i alla fall Carl-Anton Johanssons teori. Många trodde nog att det skulle bli Avesta och Eskilstuna, men han tyckte det vore logiskt med en tävling i Småland, med tanke på speedwayintresset som finns.

Nord-/sydteorin gör Vetlanda och Västervik till Målillas största konkurrenter. Både Vetlanda och Västervik lägger ner mycket energi på sina anläggningar, precis som Målilla. Alla vill köra en GP-tävling, men kommer BSI-delegationen falla för Målillas locktoner? Engelsmännen lovar besked i mitten av november, så för Carl-Anton Johansson & Co är det bara att vänta.

Fredagen den 5 november 2004 ringer Carl-Anton Johanssons mobiltelefon. Dagen har blivit kväll och han sitter och tittar på tv hemma på Stationsgatan i Målilla.
-”Hej, det är John Postlethwait på BSI. Vi ska köra GP-speedway i Målilla i augusti”, säger rösten i telefonen.

Carl-Anton vill ju självklart fira det här, man hans i-landsproblem var att han fick fira själv. BSI krävde nämligen att han inte skulle berätta för någon innan de hunnit meddela övriga sökande klubbar. Så trots att han är glad över att ha fått ett positivt besked, så får han gå omkring och låtsas som han inte vet något.

Den 19 november kommer den officiella bekräftelsen, det blir Eskilstuna och Målilla som tar över efter Stockholm och Göteborg, så nu gäller det för Målilla MK att leva upp till alla vackra ord och löften. Det fanns massor av grejer att göra. Vägen skulle breddas, lyset fixas och en ny läktare byggas. Därutöver finns det tusen och åter tusen saker att lösa.

Resten är, som man säger – historia!

Texten kommer från Christian Gustafsson / Barometern Oskarshamns-Tidningen

2005 – 1.Jason Crump. 2.Andreas Jonsson. 3.Tony Rickardsson. Andreas Jonsson dominerade grundtävlingen i den historiska GP-premiären i Målilla. Hemmaföraren tog starten före, i tur och ordning, Jason Crump, Tony Rickardsson och Leigh Adams. En ställning som skulle innebära att Jonsson säkrade VM-guldet åt Tony Rickardsson. Men med drygt ett varv kvar kunde Jonsson inte stå emot längre. Australiensaren Crump pressade sig förbi och såg därmed till att hålla VM-serien vid liv ett tag till. FOTO: CLAUDIO BRESCIANI / TT

Programmet från den första GP-tävlingen i Målilla Lördagen 13:e Augusti 2005.

VÅRA TITELSPONSORER SGP & SGP2 2025:
VÅRA PARTNERS 2025:
PROMOTORNS SAMARBETSPARTNERS 2025:
Translate »